Forum SpeedyElise Strona Główna

Forum SpeedyElise Strona Główna -> Tuning, modyfikacje i naprawy

Regulacja szyb i zdejmowanie paneli drzwi.

  Autor    Temat Napisz nowy temat Odpowiedz do tematu
Joki
Administrator



Dołączył: 13 Lis 2006
Posty: 404
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Białystok

Regulacja szyb i zdejmowanie paneli drzwi.    

Witam serdecznie.
Ponieważ jednym z częstszych problemów w naszych autkach jest nieszczelność na styku szyb z dachem, postanowiłem przetłumaczyć instrukcję użytkownika stormtropper z vx220.org.uk, umieszczoną w wątku:
[link widoczny dla zalogowanych]
Opis regulacji odnosi się zarówno do wersji Lotusa jak i GM, w ogóle do wszystkich odmian samochodów na ramie Elise.
Instrukcja demontażu paneli drzwiowych jest na przykładzie Speedster-a, ale w pozostałych jest bardzo podobnie.
Do dzieła:

Na początek odkręcamy śrubkę na krawędzi drzwi zaznaczona na zdjęciu:


Następnie delikatnie odrywamy pokryty skóra, trójkątny panel z trzech kołków wykonanych z tworzywa. UWAGA! Panel ten jak większość wyposażenia wnętrza wykonany jest z pianki poliuretanowej, więc przy zbyt silnym odrywaniu może się złamać! Bywa tak, że z panelu wychodzą kołki albo tak jak u mnie, że kołki zostały w panelu a wyszły z drzwi.


Jeśli kołki zostaną w drzwiach, należy je wyjąć szczypcami, do ponownego użycia.


Teraz odkręcamy kolejną śrubkę mocującą większy panel pokryty tworzywem.


W tzw. międzyczasie odkręcamy dźwignię otwierania szyb. Najpierw cztery śruby po obwodzie.



Później, śrubkę na środku krążka, podstawy dźwigni.


Przyszedł czas na najtrudniejszą czynność przy zdejmowaniu paneli. Należy delikatnie odczepić duży panel z zaczepów. Trzeba to robić ostrożnie, podważając/odciągając panel w miejscach zaczepów, posuwając się od tyłu do przodu.


Najwięcej trudności sprawia zdjęcie panelu z trójkątnej podstawy dźwigni otwierania drzwi wykonanej z tworzywa. Należy delikatnie zdjąć najpierw duży panel odchylając jego tył a następnie lekko przesuwając do przodu, ponieważ od przodu jest w plastikowej podstawie taki jakby haczyk, płaski występ mocujący duży panel od przodu. Jest to trudny moment, bo można łatwo ułamać końcówkę dużego panelu. Jeśli nie da się go zsunąć z plastikowego trójkąta pod klamką, może być konieczne odkręcenie najpierw wkrętów mocujących ten trójkącik pod dźwignią otwierania drzwi.



Na poniższej fotce widać ten haczyk i wycięcie w dużym panelu, w które wchodzi (panele widoczne są od lewej strony). BTW: są to wszystkie elementy jakie powinny nam pozostać plus dodatkowo panel pokryty skórą, którego nie widać na zdjęciu.
[img]http://img122.imageshack.us/img122/3121/20061029vxdoorpanel0016wi3.jpg[img]

Duży panel mocowany jest na sześć kołków z tworzywa jak na poniższym zdjęciu. Jest bardzo kruchy! Czasem lepiej jest najpierw wyjąć mniejszy panel z tworzywa włożony w ten duży panel również na sześć kołków.


Na koniec należy zdjąć plastikową podstawę klamki. Po odkręceniu dwóch śrubek trzeba ją delikatnie ściągnąć z klamki, przekręcając w trakcie ściągania.


Teraz możemy przystąpić do regulacji.

Na kolejnym zdjęciu widać miejsca, w których znajdują się elementy regulacyjne.


Śrubki numer 1. regulują pochylenie szyby, czyli docisk do uszczelek od góry. Są to śruby mające dwa przeciwbieżne gwinty z dwóch końców. Jeden koniec wkręcony jest w konstrukcję drzwi, drugi w ramkę szyby. Należy kręcić nimi ostrożnie i powoli, aby śruby nie wykręciły się całkowicie, bo wtedy pewnie wpadną do środka drzwi i bardzo trudno będzie je wydobyć o ponownym założeniu na gwinty nie wspominając. Najlepszy sposób to kręcenie po jednym lub pół obrotu i sprawdzanie jak zachowuje się szyba. Nie wystarczy sprawdzić docisku, trzeba tez zobaczyć jak się odsuwa i zasuwa, i co się dzieje? Tylna śruba reguluje tylną krawędź szyby, przednia analogicznie przednią krawędź. Kręcimy tym w środku.


Śrubami numer 2. regulujemy wysokość zawieszenia całego mechanizmu szyby. Po ich poluzowaniu, odpowiednio podnosząc albo opuszczając cały mechanizm lub tylko jego przednią lub tylna część regulujemy jego położenie.


Dysk numer 3. reguluje wysokość na jaka podnosi się szyba.


Regulacje przeprowadzamy w następujący sposób. Odkręcamy śrubkę numer 1. aby poluzować dysk, który będziemy obracać na śrubce numer 2. Najlepiej zaznaczyć cienkim flamastrem jego oryginalne położenie.


Dysk obraca się mimośrodowo wokół śrubki numer 2. jak na poniższym zdjęciu, zwiększając lub zmniejszając odległość od belki drzwi zaznaczonej na kolejnym zdjęciu. W ten sposób regulujemy położenie górnej krawędzi szyby w pionie likwidując ewentualną szczelinę.



I to byłoby na tyle.
Po wyregulowaniu skręcamy wszystko w odwrotnej kolejności i możemy cieszyć się szczelnym dachem.
Powodzenia!

Jeżeli zdjęcia nie będą wyświetlać się automatycznie, trzeba skopiować adres w pole adresowe przeglądarki. Nie wiem dlaczego, ale niektóre się nie odswieżają?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Joki dnia Pią 14:05, 18 Sty 2008, w całości zmieniany 3 razy

Post Pią 14:03, 18 Sty 2008   Zobacz profil autora
  Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy temat Odpowiedz do tematu

Skocz do:  


Poprzedni Temat | Kolejny Temat  >

Pozwolenia:
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

 
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Templates created by Vereor
Regulamin